هیدروموتور پیستونی
موتورهای پیستونی به لحاظ ساختار مشابه با پمپ های پیستونی می باشند. موتورهای پیستونی می توانند از نوع جابجایی ثابت و یا جابجایی متغییر باشند. این دسته از موتورها گشتاور را از طریق فشار اعمالی به انتهای پیستون ها و رفت و برگشت آن در داخل سیلندر تولید می کنند. بطور ساده در هیدروموتورهای پیستونی از پیستون های یکطرفه استفاده می شود که باز شدن آن توسط فشار سیالی است که بر آن ها اعمال می شود و با برگشت خود سیال را تخلیه می کنند. حرکت رفت و برگشتی پیستون توسط مکانیزم های مختلفی نظیر حلقه خارج از مرکز، محورخمیده و یا صفحه زاویه دار به حرکت دورانی شافت تبدیل می شود.
1- موتورهای پیستونی دارای کارائی بالاتری هستند.
2- توانائی انجام کار این گروه از موتورها در دورها و فشارهای بالا بسیار خوب است.
3- بدلیل نسبت، قدرت زیاد به وزن کمی که دارا هستند،این گروه از موتورها دارای کاربردهای فراوانی در صنایع فضائی دارند.
4- موتورهای پیستونی نوع محور مستقیم، بدلیل ساختمان ساده و قیمت مناسب، موارد استفاده فراوانی در ماشین آلات سنگین و خودروهای سنگین و معمولی دارند.
در صورتی که یکی از قسمت های این هیدروموتورها به درستی تعویض نشود، امکان دارد در حین انجام کار، خسارت بسیار زیادی به سیستم ھای صنایع وارد نماید.
موتور هیدرولیکی یک عملگر مکانیکی است که فشار هیدرولیکی و جریان را به گشتاور و جابجایی زاویه ای (چرخشی) تبدیل می نماید. موتورهای هیدرولیک شامل دستگاه هایی هستند که در نیروگاه های آبی، موتورها و انجین های آبی به کار گرفته می شوند، اما در اصطلاحات امروزی، این اسم بیشتر به موتورهایی اطلاق می شود که از سیالات هیدرولیکی به عنوان بخشی از مدار هیدرولیکی بسته در ماشین آلات هیدرولیکی مدرن استفاده می کنند. بر خلاف موتورهای بخار، از آنجایی که آب غیر قابل تراکم است، نمی توان آنها را تراتل کرد و سوپاپ آنها را نمیتوان بصورت قطع جریان کنترل نمود.